I en undersøgelse er det set på ændringer i jordstrukturen efter færdsel med tunge maskiner på en sandblandet lerjord i det langvarige jordpakningsforsøg i Årslev.
Behandlingerne indeholder:
- ingen komprimering (kontrol)
- ~3 ton komprimering (M3)
(3 ton hjullast med 5 overkørsler: traktor + 3-akslet gyllevogn. M= multipel overkørsel)
- ~8 ton Komprimering (M8)
(8 ton hjullast med 4 overkørsler fra traktor + 2-akslet gyllevogn)
- ~12 ton komprimering med en enkelt overkørselsbelastning på (S12)
(12 t hjullast med en hjuloverkørsel fra 3-hjulet selvkørende gyllevogn).
Komprimeringsbehandlingerne blev gentaget i fire på hinanden følgende år (2010-2013).
Kvaliteten af strukturen i underjorden blev evalueret visuelt ved hjælp af SubVESS-metoden, og jordens poreegenskaber blev kvantificeret for minimalt forstyrrede jordprøver, der blev udtaget i hhv. 30, 50, 70 og 90 cm’s dybde to år efter forsøgets afslutning.
Et af hovedresultaterne er måling af jordens pakningsgrad som er vist i figur 1. Resultaterne viser, at M8 signifikant har påvirket jordens strukturelle egenskaber til > 50 cm’s dybde med en forringet strukturkvalitet, signifikant har påvirket jordens strukturelle egenskaber til > 50 cm’s dybde med en forringet strukturkvalitet, et mindre luftfyldt porevolumen, lavere luftpermeabilitet, et ringere luftskifte, et mindre porevolumen og en øget jordtæthed.