Planter

Køb to-kreds bremser på nye påhængskøretøjer

Fra 2025 må nye traktorer ikke længere være udstyret med et hydraulisk en-kreds bremseudtag, som vi har kendt det i årtier.

Derfor bør du bestille nye påhængsvogne og bugserede såmaskiner, harver mv. med to-kreds bremser allerede nu, så du ikke ender i den situation i 2025, at du skal til at ombygge bremserne på eksisterende påhængskøretøjer. Merinvesteringen nu er beskeden.

Husker du, at der skal være bremser på alt tungere end 3.000-3.500 kg

Husk desuden, at der er krav om bremser på alt efterspændt materiel, der vejer over traktorfabrikantens angivelse på typisk 3.000-3.500 kg. Mange bugserede harver og såmaskiner er væsentligt tungere end 3.000-3.500 kg.

Hvis påhængskøretøjer ikke købes med to-kreds bremser, passer de ikke til nye traktorer fra 2025.

Hvad siger lovgivningen

European Union Regulation 167/2013, kaldet Mother Regulation, trådte i kraft i 2018, og er en EU-typegodkendelsen af traktorer og påhængskøretøjer.

Mother Regulation påbyder to-kreds bremseudtag – enten hydraulisk eller pneumatisk (luft). I en overgangsperiode frem til 2025 må der på traktorer tillige være monteret et-kreds bremseudtag, som alle danske påhængskøretøjer med bremser er udstyret med.

Problemet er, at alle traktorer bliver EU typegodkendt, og derfor overholder lovgivningen. Det er modsat for flertallet af påhængskøretøjerne, der godkendes efter nationale regler, og derfor ikke behøves at opfylde kravet til to-kreds bremser.

Derfor er vi i den situation, at de fleste påhængskøretøjer udbydes med de traditionelle hydrauliske et-kreds bremser, selvom dette system ikke kan sammenkobles med nye traktorers to-kreds bremseudtag.

Her og nu er det ikke et problem, men det bliver det fra 2025, hvor nye traktorer ikke længere må sælges eller eftermonteres med en-kreds bremseudtag.

Vælg strategi nu

Købere af landbrugsvogne og påhængsredskaber opfordres til at tilkøbe to-kreds bremser fra nu af. Ofte vil det være muligt, at der både er monteret en- og to-kreds bremser uden stor merpris.

Herved fremtidssikrer man det ny påhængskøretøj. Nogle traktorfabrikater udbyder både to-kreds hydrauliske bremser og to-kreds pneumatiske (luft) bremser. Der er ikke forskel på, hvor godt de to principper virker, men alle der har kørt med luftbremser, ved det rummer fordele.

Efter min mening er dette en glimrende lejlighed til at skifte over til luftbremser.

Motorredskaber

Motorredskaber som mejetærskere, finsnittere, læssemaskiner og lignende er ikke omfattet af Mother Regulation, men der er EU regulering på vej. SEGES er opmærksom på betydningen, og deltager aktivt i EU-arbejdsgruppen.

 

VIGTIG AFKLARING: Tilkobling af en-kreds bremser til to-kreds bremseudtag (hydraulik)

Som det er i dag (medio 2019) tilbyder nogle fabrikater to-kreds hydraulisk bremseudtag, hvor det er muligt at tilkoble eksisterende et-kreds bremser på påhængskøretøjer. Der er indbygget et auto-detect-system, der automatisk omstiller mellem to-kreds og en-kreds.

Hermed kunne køber foranlediges til at tro, at problemet med sammenkobling er løst, og fortsat investere i påhængskøretøjer med en-kreds bremser. Problemet fra 2025 er ikke løst.

CEMA (maskinproducenterne i Europa) er kontaktet for afklaring. Det nu fastslået. at self-detect-systemer kun vil være monteret i overgangsfasen frem til 2025.

Fra 2025 er løsningen ikke længere lovlig, og eksisterende et-kreds bremser kan ikke sammenkobles med nye traktorers to-kreds bremseudtag. Eftermontage er ulovlig.

Skal der vælges hydrauliske- eller luft-bremser

Følgende bør overvejes. Alle traktorfabrikater udbyder bremseudtag med luft. Nogle med hydraulik. Ved valg af hydraulik afskærer man sig selv fra senere at skifte traktormærke til et fabrikat, der ikke udbyder hydrauliske to-kreds bremseudtag.

Emneord

Vil du vide mere?