Jura, Økonomi og ledelse

Ekspertgruppens anbefalinger til fremtidens beskæftigelsesindsats

Anbefalinger lægger op til en stor forenklingsreform af den danske beskæftigelsesindsats; bl.a. nedlæggelse af jobcentre, større rolle til a-kasser, forenklet målgruppestruktur samt mere individuelt tilrettelagt indsats for borgerne.

I juni 2024 kom ekspertgruppen for fremtidens beskæftigelsesindsats med sine anbefalinger til regeringen – anbefalinger, som lægger op til den største forenklings- og afbureaukratiseringsreform af den danske be-skæftigelsesindsats nogensinde.

Danmark har i dag en centralt styret, og yderst kompleks og administrativt tung, beskæftigelsesindsats, som inddeler borgerne i 13 målgrupper, og hvor der er mere end 200 regler og særregler på tværs af målgrupperne.

Ekspertgruppens seks hovedanbefalinger til fremtidens beskæftigelsesindsats:

  1. Få målgrupper og særregler: 
    Fra 13 til 5 målgrupper for beskæftigelsesindsatsen og afskaffelse af en lang række særregler

  2. Individuelt tilrettelagt indsats for borgeren:
    Frihed til sagsbehandlerens faglighed og fokus på en mere individuel tilrettelagt indsats for borgerne

  3. Værdigt sanktionssystem i balance:
    Afstemte rådighedskrav med fokus på rådighed for borgere tæt på arbejdsmarkedet og en markant lempelse for syge og borgere længere fra arbejdsmarkedet

  4. Nedlæggelse af jobcentrene og fri organisering: 
    Krav til at kommunerne skal have et Jobcenter fjernes, og kommunerne får fuld juridisk frihed til, hvordan de vil organisere beskæftigelsesindsatsen internt og imellem hinanden.

  5. Mere plads til a-kasser og private leverandører:
    A-kasser og private leverandører får nye opgaver i indsatsen med mere valgfrihed for borgerne

  6. Styring efter resultater:
    Friere rammer til kommuner, a-kasser og aktører med fokus på resultater frem for proceskrav.
     

Uddybning af ekspertgruppens anbefalinger

  • Ekspertgruppens første hovedanbefaling er en ny målgruppestruktur med fem indsatsgrupper:

    1. Dagpengeindsats (dagpengemodtagere)
    2. Jobsøgningsindsats (kontanthjælpsmodtagere og ledighedsydelsesmodtagere)
    3. Jobhjælpsindsats (kontanthjælpsmodtagere) 
    4. Sygedagpengeindsats (sygedagpengemodtagere)
    5. Indsats for øvrige borgere (førtidspensionister, selvforsørgende og unge under 18 år.

     

    Der er tale om en markant forenkling fra de nuværende 13 målgrupper i indsatsloven. Det betyder, at en række eksisterende målgrupper og ydelser afskaffes, og at flere målgrupper lægges sammen i nye indsatsgrupper, herunder ressourceforløb, jobafklaringsforløb samt revalidering. Derved afskaffes ressourceforløb som indsats og ydelse, og i stedet skal borgerne have en indsats med henblik på at udvikle deres arbejdsevne og forebygge førtidspension på den ordning, de allerede er på.

    Den friere organisering indebærer en afskaffelse af kravet om, at kommunerne skal etablere tværfaglige rehabiliteringsteam. Det betyder, at det ikke længere vil være et krav om, at borgere i målgruppen for førtidspension og fleksjob skal have deres sag behandlet i rehabiliteringsteamet med henblik på, at teamet skal afgive indstilling.

    I dag sker forlængelse af sygedagpengeperioden efter en skønsbaseret model, hvor kommunen efter 22 ugers sygedagpenge, skal tage stilling til en eventuel forlængelse efter syv forskellige forlængelsesregler. 

    Ekspertgruppen anbefaler at erstatte den nuværende skønsbaserede model med en mere objektiv model, hvor alle sygemeldte automatisk, går ned på en reduceret sygedagpengesats efter et fastsat antal uger. Den nuværende forlængelsesregel for livstruende, alvorligt syge fastholdes, mens alle andre forlængelsesregler afskaffes.

  • Ekspertgruppen lægger konkret op til en halvering af de nuværende særregler i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Det skal give kommunerne og de enkelte sagsbehandlere bedre mulighed for at vurdere, hvornår og hvilke indsatser, der giver mening for borgerne. Det indebærer dermed en langt mere individuelt tilrettelagt indsats.

    Det anbefales samtidig at afskaffe seniorjobordningen, som er målrettet en begrænset målgruppe af ledige seniorer, og jobrotationsordningen. Begge særordninger bruges alene i begrænset omfang, men er administrativt tunge. 

    Ekspertgruppen anbefaler, at kommunerne får større frihed til at tilrettelægge opfølgningen for sygemeldte fra beskæftigelse. Der skal ikke være et centralt fastsat krav til, at sygemeldte skal deltage i samtaler og indsats, hvis vedkommende har et job at vende tilbage til, samt hvis både den sygemeldte og arbejdsgiver forventer, at det kan ske inden for 26 uger. 

    Ekspertgruppen anbefaler samtidig at udvide muligheden for, at den første samtale kan ske digitalt eller telefonisk til at omfatte alle sygemeldte. Muligheden gælder i dag kun for sygemeldte fra beskæftigelse. Fremover vil sygemeldte fra ledighed, fleksjob samt sygemeldte selvstændige også kunne modtage en ren digital indsats fra kommunen

    Borgere længere fra arbejdsmarkedet skal fremover til én årlig opfølgning, hvor kommunen skal følge op på borgerens sag med fokus på fremdrift mod job eller lønnede timer. Borgere tæt på arbejdsmarkedet skal i den tidlige indsats i de første seks måneder som udgangspunkt til minimum fire samtaler (mod seks samtaler for dagpengemodtagerne i dag). 

    Uddannelse skal fortsat være en central del af beskæftigelsesindsatsen. Der skal stadig være gode muligheder for, at borgere i beskæftigelsessystemet med behov for et kompetenceløft kan uddannes til faglært niveau. Derfor anbefaler ekspertgruppen udvalgte rettigheder i uddannelsesindsatsen, som målrettes borgere med størst behov. Det sker ved at styrke ordningen med uddannelsesløft på 110 pct. dagpenge, styrke op-kvalificering via voksenlærlingeordningen og målretning af seks ugers jobrettet uddannelse.
  • Ekspertgruppen anbefaler, at borgere tæt på arbejdsmarkedet fortsat skal mødes med en klar forventning om, at de står til rådighed for arbejdsmarkedet. For borgere længere fra arbejdsmarkedet, som ofte har en bedrede vifte af problemer end ledighed, laves der grundlæggende om på sanktionssystemet, så sanktionsreglerne kun bringes i spil, når tilliden er brudt. Dermed vil udgangspunktet i højere grad være, at borgerne mødes med tillid og værdighed.
  • Ekspertgruppens fjerde anbefaling lægger op til at fjerne kravet om et kommunalt jobcenter, så kommunerne får fuld frihed til at arbejde mere helhedsorientering og på tværs af kommunernes forvaltninger, og med øget inddragelse af a-kasser. Derved fjernes mange proceskrav, hvilket skal understøtte en mere individuelt tilrettelagt indsats.
  • Ekspertgruppens femte hovedanbefaling giver mere plads til a-kasserne og private leverandører i en fremtidig beskæftigelsesindsats. Det skal tilrettelægges med henblik på bedst muligt at opnå høj beskæftigelse, lave omkostninger, tilfredshed og værdighed samt enkelhed og gennemsigtighed. A-kasserne fastholder deres nye ansvar for kontaktforløbet i de første tre måneder, og sygemeldte dagpengemodtagere kan blive længere i a-kassen.
  • Ekspertgruppens sjette hovedanbefaling giver en mere enkel og gennemsigtig styring af beskæftigelsesindsatsen med fokus på resultater frem for proceskrav. Det skal samtidig styrke kommunernes og a-kassernes fokus på at hjælpe borgerne i arbejde.

Vil du vide mere?