Ny vejledning om BNBO
BNBO-vejledningen beskriver samlet alle aspekter af beskyttelsen af de boringsnære områder. Det gælder udpegning, vurdering af risiko for forurening og indgåelse af aftaler om beskyttelse.
BNBO-vejledningen beskriver samlet alle aspekter af beskyttelsen af de boringsnære områder. Det gælder udpegning, vurdering af risiko for forurening og indgåelse af aftaler om beskyttelse.
I juli 2024 trådte to bekendtgørelser om beskyttelse af BNBO (boringsnære beskyttelsesområder) gennem pesticidfri arealanvendelse i kraft. Lovgivningen giver kommunerne handlepligt i forhold til, at der skal indgås aftaler mellem vandforsyninger og lodsejere, som har et BNBO på deres jord. Lykkes det ikke med en aftale, skal kommunen give påbud.
Læs: Vejledning om boringsnære beskyttelsesområder (BNBO)
Se: Høringsnotat vedrørende udkast til vejledning om BNBO (mst.dk)
Vejledningen indledes med en gennemgang af de rammer, som skal sikre rent drikkevand i Danmark. F.eks. beskrives, at godkendelsesordningen for pesticider giver en generel beskyttelse af grundvand, men ikke nødvendigvis tager hensyn til risikoen i nærområdet omkring en boring. Her finder du også en oversigt over relevant lovgivning.
For ca. 25 år siden var visionen, at man kunne udføre en videnskabelig baseret kortlægning af pesticidsårbarhed på både sand- og lerjord. Det lykkedes for sandjord, hvor sprøjtemiddelfølsomme indvindingsområder er udpeget i Udpegningsbekendtgørelsen. Lerjorde har vist sig geologisk og hydrogeologisk at være meget komplekse, så det er ikke lykkedes på tilsvarende måde at opbygge en videnskabelig metode til at kortlægge lerjorde.
Vejledningen giver i afsnit 2.6 en beskrivelse af den forståelse af transport af pesticider og andre stoffer til grundvand, som er tilvejebragt gennem forskning og undersøgelser.
I mangel af en stringent videnskabelig metode til at fastlægge arealers sårbarhed for pesticider giver vejledningen en anbefaling om, hvordan en risikovurdering baseret på ISO-standarder af kommunerne kan/skal gennemføres (afsnit 2.4).
Det er flere steder i vejledningen udtrykt, at udpegningen af sårbare arealer herefter alene bygger på en afvejning af acceptabel risiko for at der kan ske forurening af boringen. Citat fra vejledningens afsnit 2.4.2.:
”Den acceptable risiko fastlægges med udgangspunkt i risikoestimatet. Det er op til kommunen at fastsætte, hvor stor en trussel der kan accepteres i den konkrete situation.”
Den nye § 24a i Miljøbeskyttelsesloven giver kommunerne pligt til at give påbud om pesticidfri arealanvendelse i BNBO, hvis der ikke kan indgås en frivillig aftale. Dog kun hvis der er et beskyttelsesbehov.
Som udgangspunkt er det vandforsyningen, der tilbyder en frivillig aftale. Men hvis vandforsyningen ikke har ressourcer til dette, eller af andre årsager ikke tilbyder en frivillig aftale, er det kommunen, der overtager aftaleprocessen.
Vejledningen gennemgår tidsfrister både i forhold til de BNBO, som er udpegede og hvor der med frist inden udgangen af 2024 skal være indgået aftaler eller givet påbud, samt BNBO som fremover vil blive udpeget.
2 centrale frister: