Natur og vandmiljø, Planter

Ens reguleringstryk for alle bedrifter giver en billigere kvælstofregulering

En kvotefordeling, der sikrer ens reguleringstryk for alle bedrifter uanset kvælstofretention, giver en billigere kvælstofregulering end FLAD-model, der regulerer bedrifter med lav retention meget hårdt. Det viser en ny analyse fra SEGES Innovation.

I 2027 indføres en ny og udledningsbaseret kvælstofregulering. Hver landbrugsbedrift skal have tildelt en kvote for hvor meget kvælstof, der maksimalt må udledes til kysten fra bedriften. Den samlede udledningskvote for hvert kystvandopland skal deles ud på de enkelte bedrifter med en fordelingsmodel. I foråret 2025 skal der træffes politisk beslutning om hvilken fordelingsmodel, der skal anvendes. Det har ingen miljømæssig betydning, da det ikke påvirker hvor meget kvælstof der samlet set udledes. Men valget af fordelingsmodel har stor betydning for byrdefordelingen mellem bedrifterne i et kystvandopland og for, hvor dyr kvælstofreguleringen bliver både for landmændene og for samfundet.

FLAD- eller VISA-model

Valget af model til fordeling af kvoter forventes at stå mellem FLAD-model og VISA-model. FLAD-model tildeler ens kvote i kg N udledt til kyst pr. ha til alle marker i et kystvandopland. Der bliver ikke taget hensyn til hverken jordtype eller kvælstofretention. Det betyder, at der bliver stor forskel mellem bedrifterne på, hvor svært det bliver at overholde kvælstofkravene, primært på grund af forskelle i kvælstofretention. Bedrifter med lav kvælstofretention får en meget hård kvælstofregulering.

Med VISA-model tildeles kvote ved hjælp af en fordelingsnøgle, der tager hensyn til de faktorer, som landmanden ikke har indflydelse på i forhold til udledningen af kvælstof. Det er jordtype, nedbørniveau og kvælstofretention. Det betyder, at bedrifterne i et kystvandopland kan få tildelt ret forskellige kvoter i kg N til kyst pr. ha. Med VISA-model får alle bedrifter det samme reguleringstryk (krav til reduktion af kvælstofudledningen til kyst i procent). Med VISA-model bliver det med andre ord lige svært (eller let) for alle bedrifter at holde udledningen fra bedriften under den tildelte kvote.

Formål med analyse

Det har været formålet med analysen at belyse variationen i byrdefordeling mellem bedrifter i et kystvandopland og omkostningseffektiviteten ved at anvende henholdsvis FLAD- og VISA-model til fordeling af kvoter på kvælstofudledning. Analysen har fokus på betydningen af forskelle i kvælstofretention, der bliver en væsentlig faktor i den ny udledningsbaserede kvælstofregulering. Analysen omfatter ikke alle forhold, der har betydning for omkostningerne ved kvælstofregulering.

Der er gennemført scenarieberegninger, der omfatter 4 forskellige sædskifter, 4 forskellige kvoteniveauer (kvotegrænser) og 3 forskellige scenarier med hensyn variation i kvælstofretention.

De 4 sædskifter, der er anvendt i analysen, er følgende:

Sædskifte 1: Raps (20%) – Hvede (60%) – Vårbyg (20%)
Sædskifte 2: Raps (20%) – Hvede (40%) – Vårbyg (40%)
Sædskifte 3: Raps (14%) – Hvede (43%) – Vårbyg (29%) - Frøgræs (14%)
Sædskifte 4 (øko): Hestebønner (17%) – Havre (17%) – Vårbyg (34%) - Raps (17%) – Vinterrug (17%)

FLAD-model er dyrest

Resultaterne af analysen af omkostningerne til kvælstofreguleringen afhængig af kvotegrænse og kvotefordelingsmodel fremgår af tabel 1. En kvotegrænse på 55 pct. forventes at ligge tæt på den såkaldte ”braklægningsgrænse”, der vil udgøre det politisk besluttede loft over kvælstofreguleringen på dyrkningsfladen. 

Reguleringsomkostningerne stiger naturligt nok med stigende indsatskrav (lavere kvotegrænse). Det fremgår imidlertid også af tabel 1, at kvælstofregulering med VISA-model er langt billigere samlet set end regulering med FLAD-model. Forskellen mellem modellerne er størst ved middelhøje og lave indsatskrav samt i sædskifter med middel eller lav kvælstofudvaskning som udgangspunkt (før målrettet regulering).

Tabel 1. 

Tabt dækningsbidrag i gennemsnit pr. hektar til reduktion af kvælstofudledningen afhængig af sædskifte, kvotegrænse og valg af kvotefordelingsmodel (FLAD- eller VISA-model), kr. pr. ha.

Sædskifte Model til kvotefordeling Kvotegrænse, pct. af referenceudledning
81 73 64 55
Gns. reguleringsomkostning, kr./ha
Sædskifte 1
FLAD 306 488 849 1.390
VISA 71 206 743 1.322
Sædskifte 2
FLAD 139 245 486 894
VISA 9 58 233 636
Sædskifte 3
FLAD 72 136 272 528
VISA 0 0 60 204
Sædskifte 4
FLAD 14 116 226 410
VISA 0 0 0 0

Ekstreme forskelle mellem bedrifter med FLAD-model

I tabel 2 er vist, hvor meget reguleringstryk og reguleringsomkostningerne kan variere mellem bedrifter i et kystvandopland afhængig af bedrifternes kvælstofretention, hvis kvoter på kvælstofudledning tildeles med FLAD-model. Med VISA-model får alle bedrifter den samme reguleringsomkostning og samlet set er det langt det billigste.

Tabel 2.

Reguleringstryk (krav til reduktion af kvælstofudledningen i procent) og beregnet omkostning til reduktion af kvælstofudledningen i sædskiftet ”Raps (20%) – Hvede (60%) – Vårbyg (20%)” afhængig af kvotegrænse, kvælstofretention og valg af kvotefordelingsmodel (FLAD- eller VISA-model).

 

FLAD- model Kvotegrænse, pct. af referenceudledning Kvotegrænse, pct. af referenceudledning
Retention
pct.
81 73 64 55 81 73 64 55
Reguleringstryk, pct. Reguleringsomkostning, kr./ha
35 56,1 60,5 65,6 70,7 3.274 4.176 5.243 6.297
40 52,5 57,2 62,8 68,3 2.516 3.494 4.649 5.791
45 48,1 53,3 59,4 65,4 1.930 2.687 3.948 5.194
50 42,9 48,6 55,3 61,9 1.658 1.955 3.107 4.477
55 36,6 42,9 50,3 57,7 1.325 1.655 2.078 3.601
60 28,7 35,8 44,1 52,4 909 1.281 1.720 2.505
65 18,5 26,6 36,1 45,6 375 799 1.301 1.797
70 4,9 14,3 25,5 36,5 71 206 743 1.322
75 0,0 0,0 10,6 23,8 0 0 153 655
80 0,0 0,0 0,0 4,8 0 0 0 69
85 0,0 0,0 0,0 0,0 0 0 0 0
90 0,0 0,0 0,0 0,0 0 0 0 0
95 0,0 0,0 0,0 0,0 0 0 0 0

VISA- model Kvotegrænse, pct. af referenceudledning Kvotegrænse, pct. af referenceudledning
Retention
pct.
81 73 64 55 81 73 64 55
Reguleringstryk, pct. Reguleringsomkostning, kr./ha
35 4,9 14,3 25,5 36,5 71 206 743 1.322
40 4,9 14,3 25,5 36,5 71 206 743 1.322
45 4,9 14,3 25,5 36,5 71 206 743 1.322
50 4,9 14,3 25,5 36,5 71 206 743 1.322
55 4,9 14,3 25,5 36,5 71 206 743 1.322
60 4,9 14,3 25,5 36,5 71 206 743 1.322
65 4,9 14,3 25,5 36,5 71 206 743 1.322
70 4,9 14,3 25,5 36,5 71 206 743 1.322
75 4,9 14,3 25,5 36,5 71 206 743 1.322
80 4,9 14,3 25,5 36,5 71 206 743 1.322
85 4,9 14,3 25,5 36,5 71 206 743 1.322
90 4,9 14,3 25,5 36,5 71 206 743 1.322
95 4,9 14,3 25,5 36,5 71 206 743 1.322

Stærkt stigende omkostninger med stigende reguleringstryk

Det har større effekt på kvælstofudledningen til kyst at anvende et virkemiddel, f.eks. 1 ha med efterafgrøde eller 1 ha brak, hvor kvælstofretentionen er lav end hvor den er høj. Omkostningerne til reduktion af kvælstofudledningen stiger imidlertid stærkt med stigende krav til reduktion af kvælstofudledningen. Dette gør, at det ikke er omkostningseffektivt at regulere bedrifter med lav kvælstofretention hårdere end øvrige bedrifter i et kystvandopland som det vil ske med FLAD-model.

I figur 1 er vist, hvordan reguleringsomkostningerne stiger med stigende krav til reduktion af kvælstofudledningen i sædskiftet ”Raps (20%) – Hvede (60%) – Vårbyg (20%)” på JB6. For at opnå en billig kvælstofregulering samlet set, så skal flest mulige bedrifter bidrage med billige indsatser og færrest mulige skal udsættes for en hård kvælstofregulering, der er meget dyr.

Omkostningskurve for reduktion af kvælstofudledningen i sædskiftet

Figur 1. Omkostningskurve for reduktion af kvælstofudledningen i sædskiftet ”Raps (20%) – Hvede (60%) – Vårbyg (20%)”. Punkterne viser beregnede data. Den optrukne kurve viser funktionen, der beskriver udviklingen i tabt dækningsbidrag (stykvis lineær funktion). Kurven slutter hvor hele sædskiftet er braklagt.

Læs mere

Der er mange flere resultater og uddybende baggrund i notatet Omkostningseffektiv fordeling af kvoter på kvælstofudledning i ny kvælstofregulering.

 

Vil du vide mere?