Orientering om de nye danske bremseregler
Den reviderede DFK (Detailforskrifter for køretøjer) træder DFK i kraft 1. juli 2024. Blandt ændringerne er skærpede krav til bremser på påhængskøretøjer.
Den reviderede DFK (Detailforskrifter for køretøjer) træder DFK i kraft 1. juli 2024. Blandt ændringerne er skærpede krav til bremser på påhængskøretøjer.
Landbrugserhvervets Færdselsgruppe har udtrykt ønske om, at dansk lovgivning arbejder henimod overgang til reglerne i EU-typegodkendelsen EU167/2013 og underliggende delegerede forordninger, som fx EU2015/68 som definerer EU-bremsereglerne.
Færdselsstyrelsen ændrer medio 2024 de danske regler for bremser på landbrugspåhængsredskaber og -vogne. Den fulde tekst kan ses i BEK nr. 541 af 28/05/2024.
Bremsekrav ved forskellige hastigheder:
30 km/t: Bremsekravene i DFK er baseret på den tilladte hastighed i Danmark – 30 km/t.
40 km/t: Tempo 40 ordningen eksisterer fortsat, som defineret i BEK nr. 1573 af 01/12/2016.
>40 km/t: Højhastighedstraktorer er lastbil i Danmark. Vogne til disse følger kravene til lastbil.
Påhængsredskaber må transporteres på offentlig vej med 30 km/t.
Gennem dialog med Færdselsstyrelsen er der opnået en dispensationsordning frem til 1/7-2025.
Selv om de danske myndigheder har valgt ikke at følge EU’s bremseregler 100%, kan erhvervet overveje, om det giver mening at dimensionere bremser til 30 km/t. Færdselsgruppen arbejder henimod at 40 km/t bliver standard.
I marts 2024 præsenterede Færdselsgruppen otte mærkesager for Transportminister Thomas Danielsen, herunder ønsket om 40 km/t. Ved 40 km/t er EU-kravet til bremseprocenten 50%. Selvom to-kreds bremser ikke bliver lovpligtige i denne omgang, oplyser styrelsen, at det bliver det sandsynligvis næste gang DFK revideres i 2025.
Desuden gøres der opmærksom på, at nye traktorer fra 1. januar 2025 ikke længere lovligt kan leveres med det traditionelle en-kreds bremseudtag, fordi den nuværende fireårige EU-overgangsordning udløber. Nye traktorer bliver fra 2025 alene leveret med to-kreds bremseudtag. To-kreds hydraulisk bremseudtag, der muliggør tilkobling af en-kreds bremser, tillades ikke længere.
Derfor vil vi fra 2025 komme i den uhensigtsmæssige situation, at danske påhængskøretøjer må sælges med en-kreds bremser, men at påhængskøretøjerne ikke kan anvendes efterspændt en ny traktor. Det kan overvejes, om man frivilligt skal anvende to-kreds bremser med 50% bremsekraft, svarende til EU-reglerne (DA er den danske udgave).
Derved sikres kompatibilitet mellem nye traktorer og nye påhængskøretøjer efter 2024.
Emneord