Orientering om de nye danske bremseregler
Den reviderede DFK (Detailforskrifter for køretøjer) træder DFK i kraft 1. juli 2024. Blandt ændringerne er skærpede krav til bremser på påhængskøretøjer.
Den reviderede DFK (Detailforskrifter for køretøjer) træder DFK i kraft 1. juli 2024. Blandt ændringerne er skærpede krav til bremser på påhængskøretøjer.
Landbrugserhvervets Færdselsgruppe har udtrykt ønske om, at dansk lovgivning arbejder henimod overgang til reglerne i EU-typegodkendelsen EU167/2013 og underliggende delegerede forordninger, som fx EU2015/68 som definerer EU-bremsereglerne.
Færdselsstyrelsen ændrer medio 2024 de danske regler for bremser på landbrugspåhængsredskaber og -vogne. Den fulde tekst kan ses i BEK nr. 541 af 28/05/2024.
Bremsekrav ved forskellige hastigheder:
30 km/t: Bremsekravene i DFK er baseret på den tilladte hastighed i Danmark – 30 km/t.
40 km/t: Tempo 40 ordningen eksisterer fortsat, som defineret i BEK nr. 1573 af 01/12/2016.
>40 km/t: Højhastighedstraktorer er lastbil i Danmark. Vogne til disse følger kravene til lastbil.
Påhængsredskaber må transporteres på offentlig vej med 30 km/t.
Ordningen er medio juli 2024 ændret fra en dispensationsordning til en egentlig overgangsordning. Det betyder, at der ikke skal søges dispensation. Nye påhængskøretøjer kan ibrugtages efter de gamle regler frem til 1/7-2025.
Følgende gælder derfor ikke længere:
Selv om de danske myndigheder har valgt ikke at følge EU’s bremseregler 100%, kan erhvervet overveje, om det giver mening at dimensionere bremser til 30 km/t. Færdselsgruppen arbejder henimod at 40 km/t bliver standard.
I marts 2024 præsenterede Færdselsgruppen otte mærkesager for Transportminister Thomas Danielsen, herunder ønsket om 40 km/t. Ved 40 km/t er EU-kravet til bremseprocenten 50%. Selvom to-kreds bremser ikke bliver lovpligtige i denne omgang, oplyser styrelsen, at det bliver det sandsynligvis næste gang DFK revideres i 2025.
Desuden gøres der opmærksom på, at nye traktorer fra 1. januar 2025 ikke længere lovligt kan leveres med det traditionelle en-kreds bremseudtag, fordi den nuværende fireårige EU-overgangsordning udløber. Nye traktorer bliver fra 2025 alene leveret med to-kreds bremseudtag. To-kreds hydraulisk bremseudtag, der muliggør tilkobling af en-kreds bremser, tillades ikke længere.
Derfor vil vi fra 2025 komme i den uhensigtsmæssige situation, at danske påhængskøretøjer må sælges med en-kreds bremser, men at påhængskøretøjerne ikke kan anvendes efterspændt en ny traktor. Det kan overvejes, om man frivilligt skal anvende to-kreds bremser med 50% bremsekraft, svarende til EU-reglerne (DA er den danske udgave).
Derved sikres kompatibilitet mellem nye traktorer og nye påhængskøretøjer efter 2024.
Emneord