Roadmaps giver løbende fokus på medarbejderens faglige udvikling
Stine Linding Kristensen ser roadmaps som et styringsredskab til sig selv og en guide til medarbejderen, så han ved, hvad han skal kunne. Og hun oplever, at det giver rigtig god fokus på medarbejderens faglige udvikling.
”Medarbejderen ved, hvad han/hun skal fokusere på fra starten. Og så snakker vi ind imellem om, hvorvidt det er ved at være tid til næste niveau. På den måde har vi en løbende dialog, frem for at gemme det til mus-samtalen,” forklarer Stine.
Hun oplever jævnligt, at en medarbejder tager fat i hende for at høre, om det ikke er ved at være tid til at skifte niveau.
”Og så er det jo min opgave, at vurdere, om det er,” forklarer hun og indrømmer, at det godt kan være lidt svært, hvis man så må sige nej.
Niveauerne i roadmappet tilpasses efter medarbejdernes startniveau
Hun har selv udarbejdet indholdet i de forskellige niveauer inden for hvert område og tilpasser dem løbende, så de passer til den enkelte medarbejders startniveau. Af og til inddrager hun en medarbejder.
”Min kalvepasser var selv med indover udformningen af roadmappet til kalvepasning. Det giver ham både ejerskab og medbestemmelse. Og så er han elev. Det vil sige, at når han skal på skole igen, er der en, der skal overtage hans opgaver, og det er ham selv, der skal lære den nye op,” fortæller Stine.